info@lifeexperts.be
facebook
linkedin
24/05/2022

Voor één keer hoeft u (bijna) niets te doen.

In dit artikel focussen we op de praktische procedure die moet gevolgd worden om ervoor te zorgen dat u - naar aanleiding van uw pensionering bijvoorbeeld - de uitkering van uw 2de pijlerpensioen op uw persoonlijke rekening ziet verschijnen.  

Over de fiscaliteit van de uitkering van een bovenwettelijk pensioen kan u al veel informatie terugvinden op onze indexpagina hier.  Daar gaan we het in dit artikel even niet over hebben.  Als verzekeringsbemiddelaar krijgen we heel vaak - en dat al maanden voor het pensioen - de vraag: "Kunnen we die aanvraag voor uitbetaling nu al indienen?".  We begrijpen dat u als verzekerde snel uw centjes wil zien, en dat u een zeker wantrouwen heeft tegenover de reactiesnelheid van een  verzekeringsmaatschappij.  Welnu, dat wantrouwen is onterecht.  We leggen uit waarom...  

Eenmaal u uw pensioen of vervroegd pensioen heeft aangevraagd, heeft u automatisch recht op uitkering van het opgebouwde pensioenkapitaal in de 2de pijler. Met andere woorden: of u het nu wil of niet... uw polissen in de 2de pijler zullen worden vereffend.  En dat gaat automatisch: sinds 2017 informeert de pensioendienst (die uiteraard op de hoogte is van uw pensioenaanvraag), de MyPension databank (die op de hoogte is van al uw aanvullende pensioenen in de 2de pijler).  En dan verwittigt MyPension op haar beurt de verzekeraar.  De verzekeraar zal u als begunstigde van de polis aanschrijven om nog een aantal gegevens te bezorgen (bv. het bankrekeningnummer waarop mag gestort worden).  Alles gebeurt volautomatisch en u hoeft als verzekerde niets te ondernemen tot u aangeschreven wordt door uw verzekeraar.  De verzekeraar moet wettelijk binnen de 30 dagen nadat hij alle informatie van u heeft ontvangen overgaan tot uitbetaling van het verschuldigde bedrag.  Lukt dat zo een beetje in de praktijk?  Zeker.    

Uit onderzoek in 2021 van de FSMA blijkt dat de doorlooptijd tussen het wettelijk pensioen en de uitbetaling van het aanvullend pensioen gemiddeld 56 dagen is voor groepsverzekeringen of IPT's onderschreven door bedrijven.  Wat ook belangrijk is, is dat de uitbetalingstermijn (dat wil zeggen:  na ontvangst van alle documenten van de gepensioneerde) slechts 10 dagen is.  Dit is bijzonder snel.     

Conclusie: in de meeste gevallen is het beter deze automatische procedure te laten lopen, in plaats van in te grijpen en vooraf de verzekeraar in te lichten.  Verzekeraars reageren door de band heel snel en betalen ook heel snel uit.  Het is wel belangrijk om zelf de nodige documenten die door de verzekeraar werden gevraagd naar aanleiding van uw pensioen snel te gaan aanleveren.  Life Experts kan u daarin bijstaan indien dit gewenst is.  

Loopt er dan toch iets verkeerd?  Dan heeft dat vaak te maken met het feit een polis niet of verkeerd MyPension is aangemeld (dit is nog zeer zelden het geval),  of met het feit dat het wettelijk pensioen niet of te laat werd doorgegeven aan MyPension (ook dat is zeldzaam).   In dit geval kunnen wij als bemiddelaar nog altijd uw verzekeraar inlichten op basis van een attest van de pensioenaanvraag.